Blog
Geplaatst op 28 apr 2022
Vacatureteksten schrijven die vrouwen aanspreken
In de procestechniek werken veel mannen. Meer diversiteit op de werkvloer geeft een hele andere dynamiek. Bovendien is er een nijpend tekort aan goede arbeidskrachten. Er zijn meerdere redenen waarom je graag wilt dat vrouwen zich sneller aangetrokken voelen tot een vacature en solliciteren. De vacaturetekst is een eerste stap naar meer vrouwen op de werkvloer. Maar hoe pak je dat aan?
Vrouwen indirect aanspreken in jouw vacaturetekst
Je mag in de vacaturetekst niet benoemen dat je op zoek bent naar een man of vrouw. Wil je je toch richten op vrouwen, dan kun je dit doen door het benadrukken van zaken die vrouwen belangrijk vinden in het werk én door je taalgebruik aan te passen.
1. Benadruk in de vacature wat vrouwen belangrijk vinden: het sociale aspect
Mannen en vrouwen vinden andere dingen belangrijk in hun werk. Zo hechten vrouwen meer waarde aan gezelligheid en sociale contacten. Denk aan bedrijfsuitjes, een gezamenlijke lunch en een goede werksfeer. Ze hebben meer oog voor het team en sociale relaties. Vrouwen vinden de bedrijfscultuur belangrijk.
Om vrouwen meer aan te spreken in vacatureteksten is het dus raadzaam veel informatie te geven over hoe het team samenwerkt, hoe de sfeer is binnen het team en welke extra activiteiten het bedrijf organiseert.
Je kunt nog een stap verder gaan. Vrouwen hebben meer oog voor samenwerken en de persoon met wie ze werken. Je zou in de vacature zelfs directe collega’s kunnen benoemen.
Bijvoorbeeld:
“Jeroen wordt jouw teamleider. Jeroen vindt communicatie heel belangrijk. Zijn motto is “liever een woord teveel dan te weinig”. Daarnaast houdt Jeroen van darten. Tijdens de gezamenlijke lunch staat hij als eerste met de pijltjes in zijn handen. Op de juiste momenten ontspanning pakken hecht hij veel waarde aan. “
Het voordeel hiervan is dat je niet alleen vrouwen meer aanspreekt, maar ook dat je de functie heel concreet maakt. Jouw vacaturetekst wordt zo niet zoals al die andere teksten, maar geeft echt een beeld van hoe het werken binnen het bedrijf is. En dat vergroot de kans dat vrouwen (én mannen) solliciteren.
2. Benadruk in de vacature wat vrouwen belangrijk vinden: balans tussen werk en privé
Hoewel de jongere generatie het veel vanzelfsprekender vindt dat mannen en vrouwen taken gelijk verdelen, komt in de praktijk nog steeds veel zorg voornamelijk op het bordje van de vrouw terecht. Kinderen, mantelzorg, huishouden, allemaal balletjes die met name de vrouw in de lucht houdt.
Vrouwen vinden daarom flexibiliteit belangrijker in een baan dan mannen. Ook willen vrouwen vaker parttime werken dan mannen.
Nu is het in een functie met ploegendiensten niet makkelijk om heel flexibel te zijn. Maar in de vacatureteksten kun je wel benadrukken hoe de ploegen gecombineerd kunnen worden met privéomstandigheden. Of misschien is het wel mogelijk een FTE op te splitsen, zodat parttime werken toch mogelijk is.
Heeft jouw organisatie oog voor privéomstandigheden van medewerkers, dan is het zeker goed om dat te benoemen. Benoem vooral de praktijkvoorbeelden, zodat het niet overkomt als een loze belofte.
3. Benadruk in de vacature wat vrouwen belangrijk vinden: aan eisen voldoen
Vrouwen solliciteren minder snel op een functie als zij het idee hebben niet aan alle eisen te voldoen. Terwijl mannen het eerder gewoon proberen. Vrouwen cijferen zichzelf ook sneller weg, terwijl mannen eerder geneigd zijn om op te scheppen. Vrouwen zoeken meer houvast in een vacaturetekst, voordat zij besluiten te gaan solliciteren. Ze stellen vaker de vraag: “ben ik wel geschikt voor deze functie?”.
Hoe je dit kunt gebruiken in de teksten is door niet teveel functie-eisen te benoemen. Is een functie-eis niet noodzakelijk? Laat hem dan weg. Of verwoord de functie-eis op een vrouwelijke manier.
Vrouwelijk taalgebruik in vacatureteksten
Niet alleen werkinhoudelijk vinden vrouwen andere dingen belangrijk dan mannen. Ook op het gebied van taal vinden vrouwen ‘zachte’ kenmerken aantrekkelijker dan ‘harde kenmerken’.
Zo zijn er woorden die mannen eerder aanspreken dan vrouwen en omgekeerd. Wil je vrouwen meer aanspreken in jouw vacatureteksten, dan kun je de woorden die meer mannelijk zijn anders verwoorden.
Woorden die mannen meer aanspreken zijn bijvoorbeeld:
- Leidinggevend
- Stressbestendig
- Teamplayer
- Resultaatgericht
- Gedreven
- Besluitvaardig
- Commercieel
- Assertief
- Analytisch
- Onafhankelijk
- Delegeren
Woorden die vrouwen meer aanspreken zijn bijvoorbeeld:
- Sociaal
- Loyaal
- Samenwerken
- Betrokken
- Communicatief
- Zorgvuldig
- Creatief
- Samen
- Klantvriendelijk
- Attent
- Enthousiast
Heb je te maken met veel mannelijke functie-eisen? Probeer deze dan zachter te verwoorden.
Enkele voorbeelden:
- Leidinggevend > Je spreekt jouw collega’s aan als dat nodig is en stuurt ze in de juiste richting
- Stressbestendig > Wordt het druk, kun jij het overzicht houden en prioriteiten stellen
- Teamplayer > Je vindt het heerlijk om samen te werken met jouw collega’s
- Resultaatgericht > Je wilt graag dat jouw werk goede resultaten opleveren
- Gedreven > Krijg jij een opdracht, dan bijt je je hier graag in vast
- Besluitvaardig > Je durft de knoop door te hakken als dat moet
- Commercieel > Jij stelt de klant voorop en speelt in op de wensen en behoeften van de klant
- Assertief > Je communiceert en handelt snel als je afwijkingen signaleert
- Analytisch > Je denkt probleemoplossend en kunt hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden
- Onafhankelijk > Jij kunt prima zelfstandig werken
- Delegeren > Taken die niet bij jouw functie horen leg je neer bij de juiste persoon
Vrouwen en mannen aanspreken in de vacaturetekst
Vacatureteksten voor mannen kun je het beste kort en bondig houden. ‘Harde’ woorden kunnen daarin prima. En voor mannelijke vacatureteksten kun je beter niet teveel bijvoeglijke naamwoorden gebruiken, terwijl je daar voor in vrouwelijke vacatureteksten best mee mag strooien.
Mannen zijn in de meerderheid in de procestechniek. Het vrouwelijker verwoorden van teksten kan meer vrouwelijke sollicitaties opleveren. Maar schrik je daar mannen dan niet mee af en verklein je daarmee dus niet de kans dat mensen solliciteren?
Wees gerust, uit onderzoek (Sia Partners, 2020) is gebleken dat mannen niet afhaken door vrouwelijke vacatureteksten. Ruim twee derde van de vacatureteksten blijkt nu mannelijk georiënteerd geschreven te zijn. Dus waarom zou je jouw vacatureteksten niet een meer vrouwelijke touch meegeven?!
Werven in de procestechniek
Op zoek naar vrouwelijke (of mannelijke) medewerkers? Wij helpen je graag de juiste kandidaat te vinden. Lees meer over wat wij voor jou kunnen betekenen.